data |
context cultural |
perioada |
durata |
înainte de 8000 îH |
|||
8000-5200 îH |
Epipalaeolithic (Tarifian ; Qarunian - Fayum B - 6000-5000 îH) |
3000ani | |
6000-5000 îH |
1000ani | ||
5200-4000 îH |
Fayum Neolithic (Fayum A) |
1200ani | |
4800-4200 îH |
600ani | ||
4600-4400 îH |
200ani | ||
4400-4000 îH |
400 ani | ||
4000-3300 îH |
700ani | ||
4000-3500 îH |
Naqada I |
500ani | |
3500-3200 îH |
Naqada II | 300ani | |
3200-3100 îH |
Naqada III |
100ani | |
3100-2686 îH |
Perioada dinastiilor timpurii |
400ani | |
2686-2181 îH |
Regatul vechi |
500ani | |
2181-2025 îH |
Prima perioada intermediara |
150ani | |
2025-1700 îH |
Regatul de mijloc |
325ani | |
1700-1550 îH |
A doua perioada intermediara |
150ani | |
1550-1069 îH |
Regatul nou |
500ani | |
1069-664 îH |
A treia perioada intermediara |
400ani | |
664-525 îH |
Perioada târzie |
139ani | |
525-404 îH |
Prima perioada persana | 121ani | |
404-343 îH |
Dinastiile târzii |
61ani | |
343-332 îH |
A doua perioada persana |
11ani | |
332-305 îH |
Perioada macedoneana |
27ani | |
323-30 îH |
Perioada regilor ptolomei |
293ani | |
30 îH - 640 dHs |
Perioada romana si bizantina |
670ani | |
640-1517 |
Perioada islamica |
877ani | |
1517-1805 |
Perioada otomana |
288ani | |
1805-1919 |
Perioada Khedival |
114ani | |
1919-1953 |
Monarhie | 34ani | |
1953- prezents |
Republica | 50+ani |
Date sigure sunt doar cele de dupa 664 îH.
(Copyright © 2000 University College London. All rights reserved).
Cronologie si evenimente esentiale
|
Cele mai timpurii dovezi ale asezarilor umane în Delta Nilului. | |
|
Începuturile culturii de tip specific Nilului. | |
|
Perioada arhaica | |
|
Dovezile cele mai timpurii ale scrierii hieroglifice | |
|
Regele fondator, legendar, Menes, uneste cele doua regate egiptene (de sud si de nord, de sus si de jos) | |
|
Dovezi timpurii ale închinarii la soare | |
|
Perioada piramidelor: cele mai mari sunt ale lui Keops (Khufu), Kefren (Kafra), si Micherinos (Menkaura) | |
|
Timpul cladirii celor mai mari piramide (Keops, Kefren) | |
|
Regatul Vechi; începutul primei dinastii | |
|
Netkerike-Djoser, faraonul care a construit prima piramida, piramida în trepte | |
|
Caderea celei de a 6a dinastii si a Regatului Vechi; Prima perioada intermediara | |
|
Regatul de Mijloc | |
|
Cele mai timpurii dovezi ale medicinei si diagnosticarii medicale în Egipt | |
|
Caderea Regatului de Mijloc (1640 îH); A doua perioada intermediara | |
|
Regatul Nou; Perioada constructiei templelor: Templul din Karnak si accesoriile lui, în timp. | |
|
Primele editii ale Cartii Mortilor | |
|
Construirea templului de la Luxor (Amenhotep III) | |
|
Domnia lui Amenhotep IV (Akhenaton), care abandoneaza politeismul egiptean pentru o religie monoteista care se închina Soarelui - Aton. | |
|
Domnia lui Tutankhamon | |
|
Domnia lui Ramses III (exodul evreilor din Egipt în Palestina) | |
|
Caderea Regatului Nou (1070 BC; A treia perioada intermediara | |
|
Cucerirea Egiptului de regatul Kush, sub conducerea lui Kashta si, apoi, a lui Piankhy | |
|
Perioada târzie | |
|
Formarea unui nou regat Kushit, cu capitala la Meroë | |
|
Invadarea Egiptului de catre Alexandru cel Mare | |
|
Perioad elenista romana | |
|
Egiptul sub dinastia Ptolomeilor | |
|
Domnia lui Ptolomeu II Philadelphus, care a dat ordinul de scriere a Septuagintei (traducerea greceasca a Torah, plus alte carti) | |
|
Aristobolus, primul filosof iudeu de limba greaca, prezinta o explicatie a legilor lui Moise, lui Ptolemy VI Philometor | |
|
Regina Cleopatra VII, ultima din dinastia Ptolemaica | |
|
Batalia de la Actium; Cleopatra VII si Marc Antoniu sunt învinsi de Augustus Caesar | |
|
Cucerirea Egiptului de Augustus Caesar; perioada romana | |
|
Rascoala egiptenilor împotriva stapânirii romane | |
|
Imperiul roman se divide în doua imperii; Egiptul este condus de Bizant | |
|
Perioada bizantina; scrierea hieroglifica dispare si în locul ei apare scrierea copta, cu caractere grecesti | |
|
Arabii cuceresc Egiptul, care devine musulman | |
|
Jean François Champollion descifreaza scrierea hieroglifica, folosindu-se de inscriptiile paralele de pe Rosetta Stone |
Iata, pe scurt, doua prezentari succinte ale istoriei egiptene:
Biografiile prescurtate ale câtorva zei egipteni majori
variante grafie: Amon, Amen, Ammon, Amoun
Amun înseamna "Cel ascuns". El era zeul patron al Tebei, din vechime, si era, împreuna cu zeita sa sconsoarta Amunet, zeitatea primordiala, creatoare, careia i se închinau preotii din Hermopolis. Animalele sale sacre erau berbecele si gâsca.
Pâna în timpul perioadei de mijloc, zeul Amun era doar un zeu local, caracteristic Tebei. Odata cu extinderea stapânirii Tebei asupra Egiptului, Amun a devenit zeitatea suprema, iar în timpul dinastiei a 18a a fost numit "regele zeilor".
Templul sau din Karnak era o constructie faimoasa, cea mai mare constructie religioasa construita vreodata de om. Conform lui Budge, in timpul dinastiilor 19 sau 20, se considera ca Amun are putere creatoare care era sursa oricarei forme de viata sub soare, pe tot pamantul, si in lumea mortilor, de asemeni, si ca se manifesta vizibil sub forma lui Ra, zeul soarelui. In plus, Amun era si protectorul oricarui credincios al sau aflat in nevoie.
Amun se crease singur, conform traditiilor mai noi. Conform traditiilor tebane vechi, el fusese creat de Thoth ca unul din cele opt divinitati primordiale ale creatiei (Amun, Amunet, Heq, Heqet, Nun, Naunet, Kau, Kauket).
In vremea Regatului Nou, consoarta lui Amun era Mut, "Mama," care pare sa fi fost echivalentul egiptean al arhetipului "Marei Mame" (zeitate). Copilul lor era zeul lunii, Khonss.
grafie : Amon-Ra
O diviniate compusa, propusa in Noul Regat (dinastiile 18-21) ca sa lege inchinarea la zeul Amun cu inchinarea mai veche la zeul soarelui Re (Ra). Intr-o uniune de felul acesta, se spunea ca zeitatile locuiesc una intr-alta, reciproc, deci puterea lui Amun se face cunoscuta prin persoana lui Ra si invers. Acest fel de relatie era ceva comun pentru zeii egipteni, in special pentru divinitatile cosmice sau nationale. Cum spunea un savant (cf. Morenz), astfel de zei "aveau personalitate dar nu aveau individualitate".
varianta greceasca a numelui egiptean Anpu
Anubis era fiul lui Nephthys. Conform unor traditii, tatal era Set; dupa altele era Osiris (de asemeni, dupa alte traditii, mama era Isis). Anubis era prezentat sub chipul unui sacal, ori a unui om cu cap de sacal; era, de fapt, zeul-sacal.
Reprezentarea avea de a face, probabil, cu tendinta sacalului de a veni în preajma mormintelor. A fost, astfel, asociat cu cei morti, iar în timpul Regautului Vechi, Anubis era zeul inventator al îmbalsamarii, care l-a îmbalsamat si pe Osiris, asigurându-i astfel accesul la înviere. Sarcina lui era sa pastreze si sa glorifice pe toti cei morti.
Anubis mai era cunoscut si sub numele Wepwawet sau Upuaut ("Deschizator de cai") si era reprezenat printr-un cap de iepure. În forma aceasta el conducea sufletele celor morti la judecata si avea grija de balanta adevarului ca sa îi protejeze pe cei morti de a doua moarte, în lumea mortilor.
În jurul cetatii Elephantine, din Egiptul de sus, Anuket era însotitorul (în general, fiica...) lui Khnum si Sati. Animalul sacru era gazela. Responsabilitatea lui Anuket era sa dea apa rece. Pe capul sau uman ea purta o coroana cu pene.
O zeitate veche, probabil cel mai cunoscut zeu egiptean, era reprezentat doar ca animal (boul Apis) si niciodata ca om cu cap de animal. Apis era înrudit îndeaproape cu Ptah, iar centrul închinarii era la Memphis. El era, în primul rând, un zeu al fertilitatii. Era reprezenat printr-un bou încoronat cu discul solar si cu sarpele uraeus. La Memphis era tinut un bou Apis sacru, si înmormântarea lor se facea în Serapeum, un loc sacru (mormânt în masa, groapa comuna pentru boii Apis).
grafie alternativa: Aton
Discul solar însusi, recunoscut mai întâi în Regatul de mijloc, a devenit apoi o forma particulara a zeului soare. În timpul dinastiei 18, domnia lui Amunhotep IV, Aten era reprezentat ca un disc cu raze, fiecare raza terminându-se cu un cap uman si cu simbolul vietii dedesubt. Aten a fost declarat singurul zeu adevarat, în aceea perioada, dar închinarea la Amun a fost repusa în drepturi de succesorul lui Amunhotep IV, pe nume Tutankhamun. Unii cercetatori cred sca numele "Aten" se pronunta apropiat de forma "Yati" în timpul de glorie a cultului.
Era zeul creator primordial, capul zeilor din Heliopolis. Era tatal lui Shu si Tefnut, iar în perioadele mai târzii, era considerat a fi totuna cu zeul soarelui Re.
Vezi Re.
variante grafie: Bastet
Era zeita pisica si primea închinare mai ales în orasul de delta Bubastis. Proteja pisicile si pe cei care le îngrijeau. Era o zeitate importanta în casele oamenilor si în iconografia egipteana (apare des reprezentata în papirusi ca o zeita care omoaras serpii care atacau soarele...). În mitologia egipteana târzie, Bast ajunge sa fie si patroana luxului si placerii.
O zeitate de origine fie africana, fie semitica. A ajuns în Egipt în timpul dinastiei 12. Era reprezentata ca un pitic salbatic, cu barba (sau cap de leu), adeseori comic. I se aducea închinare ca o zeitate a casei, a caminului, a activitatilor de aici (placere, muzica, hrana, relaxare). Proteja si pazea copiii.
Cei patru fii ai lui Horus erau protectorii trupului lui Osiris si, de aici, protectorii trupurilor celor decedati. Ei erau: Imsety, Hapi, Duamutef, si Qebhsenuef. La rândul lor, erau protejati de zeitele Isis, Nephthys, Neith, si Selket.
Vezi Duamutef, Hapi, Imsety, Qebehsenuef.
grafie: Tuamutef
Unul din cei patru fii ai lui Horus, Duamutef era reprezentat ca un om mumificat cu cap de sacal. Era protectorul stomacului celor decedati si era protejat de zeita Neith.
Vezi Cei patru fii ai lui Horus, Neith.
Numita si: Uto, Wadjet, Wadjit
O zeita sarpe (cobra), în zona deltei Nilului, un simbol al Egiptului de jos. Proteja regiunea deltei la fel cum Nekhbet proteja Egiptul de sus, si amandoua erau parte din coroana regala. Era reprezentata ca o cobra incolacita in jurul unui tulpini de papirus.
Vezi Nekhbet.
grafie alternativă: Seb
Era zeul pamântului, fiu al lui Shu si Tefnut, frate si sot al lui Nut, tata al lui Osiris, Set, Isis, si Nephthys. Animalul sau sacru si, în acelasi timp, simbolul sau, era gâsca. Era reprezentat, de obicei, ca un om cu piele verde sau neagra (culoarea lucrurilor vii si si culoarea Nilului fertil, a namolului). Deasupra lui era sotia lui, Nut (cerul). Numeroase texte funerare din timpul Regatului Nou spun ca Geb tinea prisoniere sufletele celor nelegiuiti, ca sa nu se ridice la ceruri. Geb este masculin, contrastând cu multe alte traditii religioase în care Pamântul era o zeitate feminina.
Vezi Nut.
See Horus din Behedet.
Doua zeitati au acest nume:
Unul din cei patru fii ai lui Horus, care era reprezentat printr-un om mumificat ce avea însa un cap de babuin. Acesta era protectorul plamânilor celui decedat si, la randul sau, era aparat de zeita Nephthys. Vezi Cei patru fii ai lui Horus, Nephthys.
Acelasi nume, scris cu alte hieroglife, reprezenta un alt Hapi, personificare a râului Nil, reprezentat printr-un om gras (ca semn al abundentei), cu o coroana de crini (Nilul de sus) sau de plante de papirus (Nilul de jos, delta Nilului).
grafie alternativă : Hathoor, Het-heru, Het-Hert
O zeitate foarte veche a Egiptului, întruchipata printr-o vaca. I se aducea închinare din timpuri foarte stravechi. Numele "Hathor" este o redare defectuoasa, greceasca, a numelui egiptean ("Casa de Sus") sau Het-Heru ("Casa lui Horus"). Ambii termeni se refereau la ea ca la o zeita a cerului, si credintele mai târzii o vedeau ca sotie a lui Horus. Mai târziu, ea este adesea corelata si chiar identificata cu Isis.
Ea era reprezentata printr-un cap de femeie ce purta doua coarne de vita, iar între coarne, soarele. La Teba, era considerata si zeita mortilor si purta hieroglifa pentru apus - vest (amenta) pe capul ei. In acelasi timp, functiona si ca zeita a dragostei, a dansului, a alcoolului, si a tarilor straine.
În egipteana era Hor-pa-kraat
"Horus - copil", fiul lui Isis si Osiris, reprezentat ca un copil. Era distinct de Horus cel matur, care era zeitatea care patrona Egiptul de sus. Horus-copil era un baietel cu bucle, ce îsi sugea degetul. Unele grupuri oculte îl identificau drept o zeitate a linistii,... a tacerii.
Vezi Horus.s
alte nume: Heket, Heqat
O zeita primodiala cu cap de broasca, carei i se aducea închinare pentru ca era una din cele 8 zeitati din Hermopolis. La Arsinoe, era consoarta lui Khnum (sau a lui Horus cel matur). Ea asigura o nastere fara probleme (femeile purtau amulete cu chipul ei), iar preotesele ei lucrau si ca moase. Era, de asemeni, si zeita a vietii dupa moarte.
Vezi Khnum.
În egipteana Heru
Unul din cei mai importanti zei din Egipt. Sub reprezentarea copilului, Horus era fiul lui Osiris si Isis. Dupa ce atingea maturitatea, el razbuna moartea tatalui sau, rasturnându-l si castrându-l pe unchiul sau cel rau, Set. Apoi a devenit prototipul divinitatii lui Faraon.
Sub forma matura, ca Heru-Ur "Horus cel batrân", era patronul Egiptului de sus (de sud), din cele mai vechi timpuri; initial, era vazut ca frate geaman al lui Set (zeu patron al Egiptului de nord, de jos, din delta), dar apoi a devenit biruitorul lui Set (aproximativ 3000 îH), când Egiptul de sus a cucerit Egiptul de jos si a format un Egipt unit.
grafie alternativă : Hadit
Era o forma a lui Horus venerata în cetatea Behdet. Era reprezentat printr-un disc solar cu o pereche mare de aripi, zburand deasupra unor scene importante. Se pare ca indica omniprezenta lui Horus.
Vezi Horus.s
Imhotep a fost un personaj istoric. A fost arhitect, doctor, carturar si vizir în dinastia a 3a sub faraonul Horus Netjerykhet Djoser. El a construit piramida in trepte de la Sakkara. In perioada târzie a Egiptului, Imhotep a fost venerat ca fiu al lui Ptah si zeu al medicinii, si in acelasi timp, ca zeu patron al scribilor (împreuna cu Thoth). Grecii îl considerau ca o forma a lui Asclepios, zeul medicinii.
grafie alternativă : Amset, Mestha
Unul dintre cei patru fii ai lui Horus. Imsety era reprezentat sub forma unei mumii si proteja ficatul celui decedat, la rândul sau fiind aparat de zeita Isis.
Vezi Cei patru fii ai lui Horus, Isis.
Varianta greceasca a numelui egiptean Aset (variante: Iset, Auset)
Una din cele mai importante zeitati ale Egiptului. Isis si-a asumat de-a lungul timpului, aproape toate caracteristicile celorlalte zeite ale Egiptului.
Functiile ei cele mai importante erau legate de protejarea mamelor, a casatoriei, vindecarea bolnavilor, asigurarea eficientei formulelor magice si a vrajilor. Se credea ca este cel mai puternic magician al universului, din cauza ca ajunsese sa stie chiar numele secret al lui Ra, de la Ra insusi.
Era sora lui Osiris si sotia lui, sora lui Set, si sora geamana cu Nephthys. Ea era mama lui Horus-copilul (Harpocrates), si era zeita protectoare a fiului lui Horus, pe nume Imsety, cel care pazea ficatul celor decedati.
Isis a avut responsibilitatea de a-l proteja pe Horus de vrajmasia lui Set, din copilaria acestuia; ea l-a ajutat pe Osiris sa revina la viata; ea îl asista pe sotul ei sa conduca tarâmul mortilor.
Venerarea ei avea drept centru, ca si în cazul lui Osiris, cetatea Abydos, lânga delta Nilului; ea a fost adoptata în familia lui Ra de timpuriu, de catre preotii de la Heliopolis. Incepând cu perioada regatului nou (cc. 1500 îH) ea a ajuns sa fie venerata practic pretutindeni, fara sa aiba nevoie de vreun centru anume, la fel ca si sotul ei.
Zerul creator, conform cosmologiei Heliopolis. A ajuns sa fie asimilat cu Atum si Ra. Radacina egipteana kheper însemna mai multe lucruri, dar mai ales a creea, a transforma (precum insemna si carabusul scarabeu). Scarabeul, sau carabusul de gunoi, era considerat un simbol al soarelui pentru ca faurea o minge de gunoi si o rostogolea pâna la locuinta sa. Imaginea amintea de drumul soarelui pe cer, în timpul zilei.
Vezi Re.
Arata ca un om cu cap de berbec. Khnum era venerat la Arsinoe si Elephantine. El era, de asemeni, un zeu creator, si de multe ori era reprezentat ca un olar care faurea fiinte omenesti la o roata a olarului divina. Sotia sa era fie Heqet, fie Neith, fie Sati.
Vezi Sati.
Cel de al treilea membru al marii triade din Teba (alaturi de parintii sai, Amen si Mut). Khons era zeul lunii. Cea mai cunoscuta traditie despre el spune ca ar fi jucat jocul antic senet ("trecerea") impotriva lui Thoth, si ca si-a pus drept gaj, o parte din lumina sa. Thoth a castigat si din cauza ca si-a pierdut din lumina, Khons nu isi mai poate arata lumina decât la sfârsitul lunii, palind si crescându-si stralucirea, treptat, în fiecare luna. Principalul templu din Karnak este dedicat lui Khons.
Era consoarta lui Thoth si fiica lui Re. Numele Maat este asociat cu notiunile de "adevar", "dreptate", chiar si "ordine cosmica". Ea este o personificare antropomorfa a conceptului de maat si, de aceea, sunt putine mituri ca sa o descrie. Maat este reprezentata ca o femeie înalta cu o pana de strut în par. Ea era prezenta la judecata mortilor, iar pana ei era pusa in balanta, pe talerul opus inimii celui decedat, ca sa se hotarasca daca cel mort a dus o viata pura si onesta, sau nu.
Vezi Thoth.
grafie alternativă : Month, Montu
Era principalul zeu venerat la Teba, înainte de raspândirea cultului lui Amen. Reprezentarea sa era aceea a unui om cu cap de vultur, si aparea adesea unit cu Horus. Era un zeu al razboiului (figura de mai sus il arata pe Horus - Mentu).
grafie alternativă : Menu, Amsu
O forma a lui Amen, care era zeul virilitatii (avea un tunet în mâini si penis în erectie). Numele întreg era Menu-ka-mut-f , adica "Min, taur al mamei sale". Era venerat ca datator al virilitatii si i se aduceau ca jertfa verdeturi, în speranta ca va da putere barbateasca. În timpurile mai târzii, era venerat ca sot al zeitei Qetesh, zeita dragostei si feminitatii.
Sotia lui Amen in traditia tebana. In egipteana, mut înseamna "mama", si era mama lui Khonsu, zeul lunii. La canaananieni Mut era o zeitate a mortii.
Fiul mai tânar al lui Ptah si Sekhmet, era legat de rasaritul soarelui. Reprezentarea sa era aceea a unui tânar încoronat cu lotus înflorit, sau asezat pe o floare de lotus.
Vezi Ptah.
grafie alternativă : Net, Neit
O foarte veche zeitate a razboiului, venerata în Delta. Era si o zeita a întelepciunii, identificata de greci cu Athena. În traditiile ulterioare, a devenit sora lui Isis, Nephthys, si era cunoscuta si ca Selket, protectoare a lui Duamutef, zeul stomacului celor decedati. Era mama a zeului crocodil, Sobek.
Vezi Sobek.
Zeita din Egiptul de sus, reprezentata printr-un vultur in iconografia egipteana, si adesea parte din coroana faraonilor, împreuna cu zeul corespunzator ei, Edjo, din Egiptul de jos.
Vezi Edjo.
varianta greceasca a numelui egiptean Nebt-het
Zeita matroana, "Doamna casei", cel mai tânar copil al lui Geb si Nut. Sora si sotia lui Set, sora a lui Isis si Osiris. De asemeni, mama a lui Anubis (tatal era fie Set, fie Osiris).
Ea l-a abandonat pe Set când acesta l-a ucis pe Osiris, si a ajutat-o pe Isis ca sa aiba grija de Horus, copilul acesteia, si sa pregateasca învierea lui Osiris. Împreuna cu sora ei, Isis, Nephthys era protectoarea mortilor, si a lui Hapi, cel ce pazea plamânii celui decedat.
Ei i s-a dat titlul de "Prietena a celor morti" si este o personificare a întunericului benevolent (nu malvolent), asa cum Isis este zeita luminii.
Nun reprezenta apele haosului, de la inceputul creatiei. El era prima fiinta care a inceput sa existe. Din Nun a aparut pamantul, sub forma unui deal sau munte (Ben-Ben). Era reprezentat sub forma unui om care purta o barca, semn al stapanirii apelor.
grafie alternativă : Nuit
Zeita cerului, fica lui Shu si Tefnut, sora si sotie a lui Geb, mama a lui Osiris, Set, Isis, si Nephthys. Nut era reprezentata, în general, ca o femeie cu pielea albastra, corpul ei formând cerul pe care se aflau stelele. Ea statea arcuita deasupra pamântului, Geb, sotul ei.
Varianta greceasca a numeleul egiptean Asar (varianta: Ausar)
Dumnezeul celor morti, dar si al învierii si al vietii vesnice. Conducator, protector, si judecator al celor decedati. Uneori, numele lui era folosit si ca referinta indirecta (eufemism) la cel decedat. Cultul sau a început în Abydos, unde si mormântul sau este, se pare, localizat.
Osiris era primul fiu al lui Nut si Geb, asadar, fratele lui Set, Nephthys si Isis, cea din urma fiindu-i si sotie. El si Isis l-au nascut pe Horus si, conform unor mituri, Nephthys a luat forma lui Isis si l-a sedus, nascându-l, astfel, pe Anubis.
Osiris conducea lumea oamenilor iar dupa ce Ra, zeul soare, a lasat lumea, ca sa conduca cerurile, a fost ucis de fratele sau Set. Prin magia lui Isis, insa, a revenit la viata. Fiind cel dintâi care a murit, el a devenit si domn peste cei morti. Moartea sa a fost razbunata de fiul sau, Horus, care l-a invins pe Set si l-a exilat in desertul Saharei, la vest de Egipt.
Tot timpul s-au inaltat rugaciuni si vraji in numele lui Osiris, in dorinta de a se asigura binecuvantarea sa si trecerea fara probleme in imparatia mortilor, peste care domnea el. Popularitatea sa a crescut in timpul Regatului de mijloc. În timpul dinastiei 18 ajunsese cel mai venerat zeu din Egipt. Înca mai exista reliefuri antice in care pâna si imparatii romani, cuceritori ai Egiptului, ii ofereau jertfe, imbracati in haine de faraoni, in templele egiptene.
Vezi Anubis, Horus, Isis, Nephthys, Set.
Din cele mai vechi timpuri, în Egipt faraonii erau zeificati si li se aducea inchinare ca fii ai lui Re, Horus, Amun, etc. Faraonul era considerat ca ales si pastrat în favoarea zeilor care l-au nascut.
Ptah a fost venerat din cele mai timpurii dinastii, în Memphis (c.3000 îH), si era considerat creatorul universului în cosmologia din Memphis. El a creat trupurile în care oamenii aveau sa supravietuiasca în viata de dincolo. În alte versiuni mitice, el a lucrat sub ordinele lui Thoth, creând cerurile si pamântul, conform specificatiilor lui Thoth.
Ptah este reprezentat ca un om cu barba si cu o casa, înfasurat aproape ca o mumie. Din fâsiile de pânza ies mâinile care tin sceptrul Was (cu cap de animal), o cruce Ankh, si un Djed (semn de stabilitate). El era venerat în asociere cu zeii Seker si Osiris si i se aducea închinare sub numelePtah-seker-ausar.
Era considerat sot al lui Sekhmet si tata al lui Nefertum, iar apoi, mai târziu, al lui sImhotep.
Vezi Sekhmet, Nefertum, Imhotep.
grafie alternativă : Qebsnewef
Unul din cei patru fii ai lui Horus, Qebhsenuef era reprezentat ca un om mumificat, cu cap de vultur. El era protectorul intestinelor celor decedati si era aparat de zeita Selket.
Vezi Cei patru fii ai lui Horus, Selket.
Qetesh este o zeitate tarzie, probabil de origine siriana. Ea era zeita dragostei si frumusetii, si era prezentata ca femeie in nud, foarte frumoasa, stand in picioare pe un leu sau fiind asezata pe un leu. In mana tinea flori, o oglinda sau serpi. In contrast cu regulile de reprezentare artistica din Egipt ea este infatisata din fata, nu din profil. Era considerata a fi consoarta zeului Min, zeul virilitatii. s
Vezi Min.
grafie alternativă : Ra
Re sau Ra, era zeul soarelui. Numele lui însemna "putere creatoare" si "Creator". În istoria timpurie a Egiptului, el a fost identificat cu zeul Horus, care, în forma de vultur, semnifica înaltul cerului. Ra era reprezentat, deci, fie ca vultur, fie ca om cu cap de vultur. Ca unul care calatorea prin apele cerului, dar si prin cele ale lumii subpamântene, era reprezentat adesea asezat într-o barca.
În Egiptul dinastic, centrul venerarii lui Ra era Annu (in evreieste, cetatea "On", în greaca,"Heliopolis", astazi, Cairo.). În dinastia a 5a, primul rege, Userkaf, a fost si mare preot al lui Ra, fiind numit Sa-Re "Fiu al lui Re", pe lânga titlul sau de faraon.
Re era tatal lui Shu si Tefnut, bunic al lui Nut si Geb, strabunic al lui Osiris, Set, Isis, si Nephthys, si stra-strabunic al lui Horus.
În perioada dinastiilor târzii (incepand cu dinastia 18), Osiris si Isis l-au depasit în popularitate. Totusi, el a ramas Re netjer-aa neb-petj, adica "Re, marele zeu, Domnul Cerului", fiind venerat si ca singurul Domn al Universului, pe nume Amun-Re (Amon-Ra).
grafie alternativă : Ra-Hoor-Khuit
"Re, care este si Horus al Orizontului." O denumire a lui Re, o forma a sa, in care este asociat cu Horus, cele doua zeitati fiind vazute ca manifestari ale fortei solare unice. Era reprezentat sub chipul lui Horus, avand discul solar deasupra capului.
Zeita a cetatii Elephantine, consoarta a lui Khnum. Împreuna cu tovarasul lor Anuket, raspundea de apa rece. Era reprezentata cu cap uman, coroana din Egiptul de sus, si coarne de gazela.
Un zeu al luminii, protector al spiritelor celor morti cand treceau prin taramul de dincolo, in drumul spre viata vesnica. Seker era venerat in Memphis, în forma lui Ptah si ca parte din zeitatea compusa Ptah-seker sau Ptah-seker-ausar. Seker era reprezentat sub forma unui cap de soim si îmbracat ca o mumie, similar lui Ptah.
Vezi Ptah.
Zeita leoaica, venerata la Memphis ca sotie a lui Ptah. Fusese creata de Re din focul ochilor sai, ca o creatura a razbunarii, care sa pedepseasca pe muritori pentru pacatele lor. Mai târziu, a devenit o zeita a placerii si fericirii, transformându-se în zeita Hathor.
grafie alternativă: Serqet, Serket
Era zeita scorpion, reprezentata printr-o femeie frumoasa cu un scorpion pe cap, gata de atac. Scorpionul îi lovea de moarte pe nelegiuiti, dar ea intervenea pentru cei nevinovati, daca se întâmpla sa fie si ei loviti de scorpion. De asemeni, era zeita care le ajuta pe femei la nastere. Tot ea îi lega pe demonii care, altfel, l-ar fi amenintat pe Re, zeul soarelui. Avea sapte scorpioni cu care o proteja pe Isis de Set. Îl proteja si pe Qebehsenuef, fiul lui Horus, care pazea intestinele celor decedati. A devenit faimoasa prin statuia gasita la mormântul lui Tutankhamen.
Vezi Isis.
Un zeu din perioada ptolomeilor, format din contopirea persoanelor lui Osiris si Apis. Se admitea ca era sot al lui Isis, zeu al vietii de dupa moarte si al fertilitatii. De asemeni, era medic si ajutor pentru închinatorii care treceau prin necazuri. Niciodata nu s-a bucurat de multa trecere la egipteni, care se închinau lui Apis. Cultul sau era celebrat la Alexandria.
grafie alternativă : Seth, Sutekh
In vremurile vechi, Set era zeul care patrona Egiptul de jos (i.e. de nord) si reprezenta puterea uriasa a furtunilor de nisip pe care egiptenii din delta Nilului trebuia sa le imbuneze. Când Egiptul de sus (de sud) a cucerit Egiptul de jos (de nord) si a aparut dinastia 1a, Set a devenit zeul rau, vrajmas al lui Horus (zeul dinastiei din Egiptul de sus).
Set era fratele lui Osiris, Isis, si Nephthys, si sotul celei din urma; conform unor mituri, el era si tatal lui Anubis.
Set este cel mai bine cunoscut pentru fapta sa infama cand l-a ucis pe fratele sau Osiris, si pentru incercarea de al ucide si pe fiul acestuia Horus. Horus a supravietuit si la maturitate si-a razbunat tatal, preluand conducerea Egiptului si castrandu-l pe Set, alungandul in desertul singuratic, pentru vecie.
In timpul dinastiei a 19a, a aparut deodata o reinviere a respectului pentru Set si a fost, iarasi, considerat un zeu mare, care restrangea puterile desertului si proteja Egiptul de straini. Aceasta redesteptare a respectului pentru Set este posibil sa fi aparut deoarece familia domnitoare avea parul roscat, iar acesta fusese un semn asociat de multa vreme cu Set.
Vezi Anubis, Horus, Isis, Nephthys, Osiris.
Era zeul aerului, al atmosferei, al vânturilor uscate. El era fiu al lui Ra, frate si sot al lui Tefnut, tatal lui Geb si Nut. Era reprezentat in hieroglife printr-o pana de strut (ca si Maat, de altfel), pe care o purta pe cap. Era, deobicei, reprezentat ca stand intre Geb si Nut, separandu- pe cei doi.
Numele "Shu" este probabil inrudit cu radacina shu care inseamna "uscat, gol." Shu era, de asemeni, si personificarea lumini soarelui. Despre Shu si Tefnut se spunea ca au cate o jumatate din acelasi suflet.
Vezi Tefnut.
Zeul crocodil, Sobek, era venerat in cetatea Arsinoë (numita de greci, Crocodilopolis). Era un spirit al animalelor, si inchinarea la Sobek trebuia sa tempereze salbaticia animalelor. Dupa unele traditii, Sobek era o zeitate care intruchipa patru alte zeitati, cele patru elemente ale naturii (Re - focul, Shu - aerul, Geb - pamântul, Osiris - apa). În cartea mortilor, Sobek ajuta la nasterea lui Osiris. Tot el le ia pe Isis si Nephthys sub protectie, si protejeaza pe cei decedati. A ajutat la invingerea lui Set.
Numele egiptean: Sopdet, Sepedet, Spdt
Numele grecesc pentru steaua Sirius, care a fost asociata de foarte timpuriu cu Isis (fiind sotia lui Sahu-Osiris, care este Orion). Era asociata si cu zeita Hathor.
Era zeita umezelii si a norilor, fiica lui Re, sora si sotie a lui Shu, mama lui Geb si a lui Nut. Reprezentata ca o femeie cu cap de leoaica, avea leul drept animal sacru. Numele "Tefnut" vine probabil de la radacina teftef "a umezi, a scuipa" si de la radacina nu care insemna "ape, cer."
Vezi Shu.
varianta greceasca a numelui egiptean Tahuti
s
Thoth era zeul întelepciunii. Se spunea ca Thot s-a creat singur la inceputul timpului, împreuna cu sotia sa Ma'at (adevarul), care este posibil sa fi fost creata de Re. La Hermopolis se spunea ca Thoth a nascut opt copii, dintre care cel mai insemnat era Amun, cel ascuns sau cel misterios, care in Teba era venerat ca Domn al Universului.
Thoth era reprezentat ca un om cu cap de ibis. Purta o pana de scris si suluri pe care consemna totul. Era zugravit ca un zeu prezent permanent la toate scenele majore care ii implicau pe ceilalti zei, dar in mod deosebit la judecata celor decedati. El slujea si drept mesager al zeilor, de unde grecii il considerau totuna cu Hermes.
In miturile despre Osiris, Thoth a slujit ca vizir (consilier principal si slujitor). El, ca si Kons, era un zeu al lunii, al timpului, al magiei si al scrisului. Era considerat inventatorul hieroglifelor pe care egiptenii le numeau medju-netjer , "cuvintele zeilor".
Varianta greceasca a numelui egiptean Ta-urt, Taweret
O zeita in forma de hippopotam, care asigura fertilitatea si proteja femeile la nastere. Partenera a lui Bes.
Vezi Bes.
Vezi Anubis.
In final, iata o lista scurta cu simbolurile principalilor zei:
Vezi si informatiile din urmatoarele pagini de internet:
http://www.bbc.co.uk/history/ancient/egyptians
http://www.ancientegypt.co.uks
http://www.touregypt.net/featurestories/religion.htm
NARMER - REGELE SCORPION
PRIMA DINASTIE - 3050 - 2890 B.C.
Menes - AHA
Djer
Wadj
Den - Udimu
Anedjob
Semerkat
Qa'a
A DOUA DINASTIE -
3890-2686 B.C.
Hetepsekhemwy
Reneb
Ninetjer
Peribsen - Sekhemib
Keasekhemwy
A TREIA DINASTIE - 2650 - 2575 B.C.
Sanakhte (Nebka) 2650 - 2630
Djoser
- Netjerykhet 2630 - 2611
Sekhemkhet (Djoser Teti) 2611
- 2603
Khaba 2603 - 2599
Huni
2599 - 2575
A PATRA DINASTIE -
2575 - 2467 B.C.
Snefru 2575 - 2551
Khufu (Cheops) 2551 - 2528
Djedefre
2528 - 2520
Khafre (Chephren) 2520 - 2494
Menkaure (Mycerinus) 2490 - 2472
Shepseskaf 2472 - 2467
A CINCEA
DINASTIE - 2465 - 2345 B.C.
Userkaf 2465 - 2458
Sahure 2458 - 2446
Neferirkare
Kakai 2477-2467
Shepseskare Ini 2426 - 2419
Neferefre 2419 - 2416
Niuserre Izi
2453 - 2422
Menkauhor 2422 - 2414
Djedkare Izezi 2388 - 2356
Unas
2375-2345
A SASEA DINASTIE -
2345 - 2184 B.C.
Teti 2345 - 2333
Pepy I (Meryre) 2332 - 2283
Merenre
Nemtyemzaf 2283 2278
Pepy II (Neferkare) 2278 - 2184
DINASTIILE SAPTE -
ZECE - 2150 - 1986 B.C.
DINASTIILE SAPTE-OPT
Netrikare
Menkare
Neferkare II
Neferkare III
Djedkare II
Neferkare IV
Merenhor
Menkamin I
Nikare
Neferkare V
Neferkahor
Neferkare VI
Neferkamin II
Ibi I
Neferkaure
Neferkauhor
Neferirkare II
Wadjkare
Sekhemkare
Iti
Imhotep
Isu
Iytenu
DINASTIILE
NOUA-ZECE
Neferkare
several
kings named Kheti
Meri-Hathor (?)
Merikare
DINASTIA UNSPREZECE
Antef I
Antef II
Antef III
Mentuhotep II 2055
-2004
Mentuhotep III (Sankhkare) 2004 - 1992
Mentuhotep IV (Nebtawyre) 1992 - 1987
DINASTIA
DOISPREZECE
Amenemhet I (Sehetepibre) 1991 - 1962
Senusret I (Kheperkare) 1956 - 1911
Amenemhet II (Nubkaure) 1911 - 1877
Senusret II (Khakheperre) 1877 - 1870
Senusret III (Khakaure) 1836 - 1817
Amenemhet III (Nimaatre) 1817 - 1772
Amenemhet IV (Maakherure) 1772 - 1763
Neferusobek (Sobekkare) 1763 - 1759
DINASTIILE
TREISPREZECE-SAPTESPREZECE
A TREISPREZECEA
DINASTIE
Wegaf 1783-1779
Amenemhat-senebef
Sekhemre-khutawi
Amenemhat V
Sehetepibre I
Iufni
Amenemhat VI
Semenkare
Sehetepibre II
Sewadjkare
Nedjemibre
Sobekhotep I
Reniseneb
Hor I
Amenemhat VII
Sobekhotep II
Khendjer
Imira-mesha
Antef IV
Seth
Sobekhotep III
Neferhotep I 1696 -
1686
Sihathor 1685 - 1685
Sobekhotep IV 1685 - 1678
Sobekhotep V 1678 - 1674
Iaib 1674
- 1664
Ay 1664 - 1641
Ini I
Sewadjtu
Ined
Hori
Sobekhotep VI
Dedumes I
Ibi II
Hor II
Senebmiu
Sekhanre I
Merkheperre
Merikare
DINASTIA
PAISPREZECE
Nehesi
Khatire
Nebfaure
Sehabre
Meridjefare
Sewadjkare
Heribre
Sankhibre
Kanefertemre
Neferibre
Ankhkare
DINASTIA
CINCISPREZECE
Salitis
Bnon
Apachnan (Khian)
Apophis (Auserre
Apepi)
Khamudi
DINASTIA
SAISPREZECE
Anat-Her
User-anat
Semqen
Zaket
Wasa
Qar
Pepi III
Bebankh
Nebmaatre
Nikare II
Aahotepre
Aaneterire
Nubankhre
Nubuserre
Khauserre
Khamure
Jacob-Baal
Yakbam
Yoam
Amu
DINASTIA
SAPTESPREZECE
Antef V
Rahotep
Sobekemzaf I
Djehuti
Mentuhotep VII
Nebirau I
Nebirau II
Semenenre
Suserenre
Sobekemzaf II
Antef VI
Antef VII
Tao I (Senakhtenre)
Tao II (Sekenenre)
Kamose
(Wadjkheperre)
DINASTIA OPTSPREZECE
Ahmose (Nebpehtyre) 1539 - 1514 BC
Amenhotep I (Djeserkare) 1514 - 1493 BC
Thutmose I (Akheperkare) 1493 - 1481 BC
Thutmose II (Akheperenre) 1491 - 1479 BC
Hatshepsut (Maatkare) 1473 - 1458 BC
Thutmose III (Menkheperre) 1504 - 1450 BC
Amenhotep II (Akheperure) 1427 - 1392 BC
Thutmose IV (Menkheperure) 1419 - 1386 BC
Amenhotep III (Nebmaatre) 1382 - 1344 BC
Amenhotep IV / Akhenaten 1350 - 1334 BC
Smenkhkare (Ankhkheperure) 1336-1334 BC
Tutankhamun (Nebkheperure) 1334 - 1325 - King Tut BC
Ay (Kheperkheperure) 1325 - 1321 BC
Horemheb (Djeserkheperure) 1323 - 1295 BC
DINASTIA
NOUASPREZECE
Ramesses I (Menpehtyre) 1295 - 1294
Seti I (Menmaatre) 1394 - 1279
Ramesses II (Usermaatresetepenre) 1279 - 1213
Merenptah (Baenrehotephirmaat) 1213 - 1203
Amenmesse (Menmire) 1203 - 1200
Seti II (Userkheperuresetepenre) 1200 - 1194
Siptah (Akhenresetepenre) 1194 - 1188
Tausert (Sitremeritamun) 1185-1187
DINASTIA DOUAZECI
Setakht (Userkhauremeryamun) 1186 - 1184
Ramesses III (Usermaatremeryamun) 1184 - 1153
Ramesses IV (Hekamaatresetepenamun) 1153 - 1147
Ramesses V (Usermaatresekheperenre) 1147 - 1143
Ramesses VI (Nebmaatremeryamun) 1143 - 1136
Ramesses VII (Usermaatresetepenre) 1136 - 1129
Ramesses VIII (Usermaatreakhenamun) 1129 - 1126
Ramesses IX (Neferkaresetepenre) 1126 - 1108
Ramesses X (Khepermaatresetepenre) 1108 - 1099
Ramesses XI (Menmaatresetepenptah) 1099 - 1069
DINASTIILE
DOUAZECISIUNU - DOUAZECISIPATRU
DINASTIA
DOUAZECISIUNU
Smedes 1070-1044
Amenemnisu 1040
Psusennes I
1040-992
Amenope 993-984
Osochor
984-978
Siamun 978-959
Psusennes
II 959-945
DINASTIA
DOUAZECISIDOI
Shoshenq I 945-924
Osorkon I 924-909
Takelot 909--?
Shoshenq II ?--883
Osorkon II
883-855
Takelot II 860-835
Shoshenq III 835-783
Pami
783-773
Shoshenq IV 773-735
Osorkon IV 735-712
DINASTIA
DOUAZECISITREI
Pedubaste I 828-803
Osorkon IV 777-749
Peftjauwybast
740-725
DINASTIA
DOUAZECISIPATRU
Shepsesre Tefnakht I 725-720 Wahkare
Bakenranef 720-715
DINASTIA
DOUAZECISICINCI
Piye 747-716 BC
Shebaka 712-698
Shebitku 698-690
Taharqa 690-664
Tantamani 664-657
DINASTIA
DOUAZECISISASE
Psammetichus I (Psam-tik) 664-610
Nekau (Necho) II 610-595
Psammetichus II 595-589
Apries
589-570
Amasis 570-526
Psammetichus III 526-525
DINASTIA
DOUAZECISISAPTE
Cambyses 525-522
Darius I 521-486
Xerxes I
486-466
Artaxerxes I 465-424
Darius II 424-404
DINASTIA
DOUAZECISIOPT
Amyrtaios 404-399
DINASTIA
DOUAZECISINOUA
Nepherites I 399-393
Psammuthis 393
Hakoris 393-380
Nepherites II 380
DINASTIA
DOUAZECISITREI
Nectanebo I 380-362
Teos 365-360
Nectanebo II 360-343
DINASTIA
TREIZECISIUNU
Ochus (Artaxerxes III) 343-338
Arses 338-336
Darius III Codomannus
335-332
Macedonian Kings -
Alexandria
Alexander the Great 332-323
Philip Arrhidaeus 323-316
Alexander
IV 316-304
DINASTIA PTOLEMAICA
Ptolemy I Soter I 323-285
Ptolemy II Philadelphus 282-246
Ptolemy III Euergeter I 246-222
Ptolemy IV Philopator 222-205
Ptolemy V Epiphanes 205-180
Ptolemy
VI Philometor 180-164 & 163-145
Ptolemy VII Neos
Philopator 145
Ptolemy VIII Euergetes II 170-163 &
145-116
Cleopatra III & Ptolemy IX Soter II 116-107
& 88-80
Cleopatra III & Ptolemy X Alexander I
107-88
Cleopatra Berenice 81-80
Ptolemy XI Alexander II 80
Ptolemy
XII Neos Dionysos 80-58 & 55-51
Berenice IV 58-55
Cleopatra VII
Cleopatra VII & Ptolemy XIII 51-47
Cleopatra & Ptolemy XIV 47-44
Cleopatra VII & Ptolemy XV Cesarion 44-30